Packforce on yhteistyössä emokonsernin Pakendikeskuksen kanssa ottanut käyttöön yritysasiakkaille tarkoitetun tunnistepohjaisen kirjautumisratkaisun uusilla verkkosivuillaan ja luopunut aiemmasta salasanapohjaisesta järjestelmästä. Innovaation tavoitteena oli tarjota turvallisempi ja käyttäjäystävällisempi ratkaisu, vahvistaa Pakendikeskuksen markkinointi- ja verkkokauppapäällikkö Maarja Martin.
”Suomen osalta hyppäsimme suoraan yhden kehitysportaan yli ja nyt meillä on uusi alusta minkä pohjalle päivitämme laajenevaa tarjontaamme syksyn mittaan ja pääsemme palvelemaan asiakkaitamme entistä nopeammin ja informatiivisemmin.” , täydentää Ari Männikkö, Suomen Packforcen toimitusjohtaja.
Päätös tehtiin verkkokaupan kehitysvaiheessa, kun kävi ilmi, että uuden järjestelmän tekniset tarpeet ja käyttäjien odotukset eivät enää sopineet yhteen perinteisen sähköposti- ja salasanapohjaisen kirjautumisen kanssa.
"Aiemmin meillä ei ollut lainkaan mahdollisuutta kirjautua sisään tunnisteella", Martin sanoo. "Koska monet yritysasiakkaat olivat halunneet tällaisen vaihtoehdon, päätimme kehittää uuden ratkaisun heti. Asiakkaiden on helpompi olla asioida meillä jatkossa kun ei tarvitse muistaa kirjautumissähköposteja ja salasanoja."
Zaproon tiimi osallistui projektin kehittämiseen. Zaproon asiakkuuspäällikkö Matthias Kreisman huomauttaa, että tunnistusratkaisu sopi erittäin hyvin Pakendikeskuksen verkkokaupan liiketoimintamalliin ja käyttäjäkuntaan. ”Koska verkkokaupan pääkäyttäjät ovat yritysasiakkaita, on erityisen tärkeää, että sopimusasiakkaiden tapauksessa henkilö tunnistetaan selkeästi tapahtuman yhteydessä. Samalla tarjosimme yleisesti myös turvallisemman ja kätevämmän kirjautumistavan, sillä salasanoihin liittyy useita turvallisuusriskejä ja haittoja”, Kreisman selitti.
Martinin mukaan vahvaan tunnistautumiseen perustuva kirjautuminen esimerkiksi mobiilivarmenteella on nykyään arkipäiväinen ratkaisu.
Toisaalta salasanojen käyttö tuo mukanaan turvallisuusriskejä. ”Salasanoja säilytetään näkyvillä, jaetaan kollegoiden kanssa tai samoja salasanoja käytetään kaikkialla. Jos yksi salasana vuotaa, sitä testataan useissa paikoissa”, Martin kuvailee.
Kreisman lisää: ”Salasanat ovat usein heikkoja, niitä käytetään uudelleen ja ne voivat vuotaa. Jos yksi tili sisältää koko yrityksen tiedot ja valtuutetut käyttäjät, on tärkeää, että kirjautuminen on mahdollisimman turvallinen.”
Lisäksi uusi ratkaisu auttoi paremmin täyttämään tietosuoja- ja GDPR-vaatimukset. ”Henkilökohtaisen koodin tallentaminen tuo lisää vastuuta, mutta se auttaa saavuttamaan selkeän yhteyden käyttäjän ja toimintojen välille”, Kreisman selittää. Näin voidaan tarvittaessa tunnistaa tarkasti, kuka suoritti toiminnon.
Uusi ratkaisu antaa myös yritysasiakkaille paremman hallinnan yrityksensä käyttäjistä. ”Nyt yritykset voivat hallita, kenellä on oikeudet tilata tavaroita”, Martin sanoo. ”Jos kollega lähtee tai uusi liittyy, he voivat välittömästi vaihtaa tiliä ja nähdä, kenellä on käyttöoikeudet.”
Kreisman huomauttaa, että käyttökokemusta suunniteltaessa oli tärkeää myös mahdollistaa kätevä tilin vaihtaminen: ”Monet yritysasiakkaat hallinnoivat useita yrityksiä. Henkilökohtaisella koodilla voi valita, millä tilillä haluaa jatkaa tunnistautumisen jälkeen, ja tarvittaessa tiliä voi vaihtaa ilman, että tarvitsee kirjautua uudelleen sisään.”
Teknisesti siirtyminen ei ollut lainkaan helppo. ”Suurin haaste oli tehdä siirtymisestä mahdollisimman sujuvaa, erityisesti vanhan verkkokaupan asiakkaille”, Kreisman toteaa. ”Aiemmin monilla yrityksillä oli yksi yleinen tili, johon kaikki kirjautuivat sisään. Nyt jokaisella on omat valtuutuksensa ja tilinsä.”
Myös alustan erityispiirteiden, olemassa olevien toimintojen ja liiketoimintaohjelmistojen saumaton yhteensopivuus piti ratkaista teknisesti.
Miten asiakkaat ovat reagoineet muutokseen? ”Suurin osa asiakkaista on ottanut päivityksen hyvin vastaan”, vahvistaa Martin. ”Jotkut asiakkaat olivat aluksi tottumuksen vallassa ja rekisteröivät vahingossa yksityisen tilin, mutta reagoimme nopeasti – teimme pieniä muutoksia ja lisäsimme informatiivisia tekstejä.”
Zaproon näkökulmasta kokemus oli samanlainen: ”Useimmat käyttäjät ovat ottaneet muutoksen hyvin vastaan. Jotkut asiakkaat yrittävät edelleen kirjautua sisään vanhalla sähköpostiosoitteella ja salasanalla, minkä vuoksi olemme myös parantaneet käyttäjäpolkuja lanseerauksen jälkeen”, Kreisman sanoo.
Yllätyksiä kuitenkin oli. ”Emme ottaneet huomioon, että voisi syntyä tilanne, jossa esimerkiksi henkilö ei halua linkittää nimeään yritystiliin”, Martin korostaa yhtä tapausta. Tähän mennessä tällainen tilanne on tapahtunut kahdessa yrityksessä. Samalla hän korostaa, että asiakkaan nimi on erityisen tärkeä suurissa yrityksissä, jotta myöhemmin kuljetuksen aikana voidaan selvittää, kuka tilasi tavarat.
Pakendiskeskus aikoo jatkaa verkkokaupan kehittämistä. ”Työskentelemme joka päivä varmistaaksemme, että käyttökokemus on intuitiivinen, kätevä, looginen ja nopea”, Martin sanoo.
Yksi päivityksen näkyvimmistä menestystarinoista on ollut mobiilinäkymä. ”Olemme jo saaneet paljon kehuja mobiiliversiosta”, Martin sanoo tyytyväisenä. ”Edellisellä sivustolla mobiilikokemus oli jäljessä, ja asiakkaat ovat odottaneet sen paranemista jo pitkään.”